Bilglas – Personbilar

Vi byter vindrutor, sidorutor och bakrutor på samtliga bilmodeller. Om din vindruta är sprucken, sliten eller om ett stenskott blivit för stort för att kunna lagas så byter vi rutan för dig.

Hel- eller halvförsäkring är vad som behövs för att försäkringen ska täcka glasskador.

Många bilar har idag kameror och sensorer som behöver kalibreras vid byte av bilglas. Vi använder oss av den senaste utrustningen för att hjälpa dig med det!

När du bytt din vindruta hos oss så bjuder vi på en månads gratis självriskeliminering, detta när bytet går genom Solid Försäkring. Vi bjuder dessutom på gratis lagning av stenskott via vår unika olycksfågelgaranti.

Fri lånebil samt lånecykel finns att tillgå.

Vid rutbyte skall man lämna uppgifter om:
  • Registreringsnummer.
  • Vilken ruta i fordonet som ska bytas.
  • Försäkringstagarens namn, adress och telefon – dagtid. (Vi behöver även veta om försäkringstagaren är momsredovisningsskyldig.)
  • Datum för skadan samt vilket försäkringsbolag man hade vid skadetillfället.

Uppge gärna en önskad dag för rutbyte.

Klicka här för att ladda ner blanketten, som bör fyllas i och mailas in till oss!

Klicka här för att öppna en ny mailruta!

Eventuell självrisk betalas till oss då bilen hämtas, vi sköter resten tillsammans med ditt försäkringsbolag.

För att bibehålla en hög kompetens hos våra medarbetare genomgår personalen fortlöpande utbildningar.

 

Trafikfara att köra med en sliten vindruta

Slitage och skador på vindrutan leder till en oönskad spridning av ljus. Det kan handla om t.ex. gatubelysning eller strålkastarna hos mötande trafik som blir besvärande och försämrar sikten för dig som förare. Problemet med sliten vindruta blir särskilt märkbart vid mörkerkörning, då man behöver bästa möjliga siktförhållande. Det kan därför vara rent av trafikfarligt att åka omkring med en sliten vindruta.

Statlig studie

I en simulatorstudie lät Statens Väg- och trafikforskningsinstitut 24 försökspersoner mellan 23 och 64 år köra med tre vindrutor med olika förslitningsgrad. En ruta var ny, en hade suttit på en bil i 15 000 mil och en i 35 000 mil. Bilen kördes i 40 km/timme i bländande solsken med vindrutor med olika ålder och förslitningsgrad. Förarnas reaktionssträcka studerades. Redan efter cirka 8.000 mil försämras sikten och innebär en trafikfara vid möte i lågt stående sol, mörker eller regn. Med en ny vindruta upptäcks ett hinder i snitt på 199 meters avstånd. Med en vindruta som suttit i 15.000 mil upptäcks ett hinder i snitt på 90 meters avstånd. Med en vindruta som suttit i 35.000 mil upptäcks ett hinder i snitt på 70 meters avstånd.

Källa: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.